Деякі вибирають фріланс як засіб додаткового заробітку, деякі - як основне джерело доходу. У статті ми розповімо, як стати фрілансером і отримувати хороші гроші.
Плюси і мінуси фрілансерства...
Плюси:
- Не потрібно сидіти в офісі покладені за договором годинник. Гроші ви отримуєте за виконану роботу. Відповідно: більше роботи - більше грошей.
- Ви можете отримувати більше за роботу, ніж якщо ви були в штаті. Замовник не витрачається на робоче місце, максимум-платить податки з вашого гонорару.
- Ви самі складаєте графік роботи. Багатьом найкраще працюється ввечері або вночі. Головне - домовитися з замовником час переговорів і обговорень.
- Ви - сам собі начальник. Ви самі формуєте свою зайнятість, вибираєте місце роботи (кафе з Wi-Fi, будинок).
- Фрілансерство може стати першим кроком до створення власного бізнесу. З часом у вас може бути велика кількість замовлень, доведеться взяти помічників, організувати фірму.
Мінуси:
- Відсутність матеріальної стабільності. У вас немає зарплати, яку ви в будь-якому випадку отримаєте на початку місяця, навіть якщо не було великого завантаження. Також бувають випадки, коли замовники місяцями оплачують виконану роботу.
- Відсутність стандартних виплат. Хворієте - оплачуєте самі. Також не робляться відрахування в пенсійний фонд і ви не зможете взяти великий кредит.
- Для податкової інспекції ваша зайнятість нелегальна. Потрібно думати про облік податків. Наприклад, оплата податків з боку замовника. Або реєстрація в якості індивідуального підприємця.
- Нерівномірне навантаження. Будуть дні, коли ви будете працювати цілодобово, щоб встигнути все здати в термін, або відмовлятися від проектів. А буде й так, що нічого робити.
- Складність віддаленого взаємодії. Як би добре не було написано завдання, при особистій зустрічі завжди простіше порозумітися. Бувають випадки, що можна зробити зовсім не те, що хоче замовник.
- Організованість. Як правило, багатьом складно організувати себе в домашній обстановці. І якісно виконувати роботу.
- Необхідно буде робити все, а не тільки свій шматок роботи. Вам доведеться шукати замовлення, контролювати терміни виконання, вести облік надходжень від клієнтів.
Як отримувати гроші і не бути обманутим?
Навіть якщо ви працюєте зі знайомими або друзями, ви можете бути обмануті.
- Складайте договір про виконання робіт на самому початку, щоб позначити порядок і розмір виплат. Наприклад, можна замовити договір під себе і свої послуги у юриста, це буде вельми недорого.
- Часто не платять грошей у конкурсах і тендерах. Беруть ідеї, надіслані на конкурс, реалізують їх. А виконавець і автор в свою чергу нічого з цього не отримав.
- Ви можете продемонструвати виконану роботу, щоб замовник міг оцінити якість, але не міг скористатися інформацією. Наприклад, це можуть бути скріншоти сайту, посилання під паролем на своєму сайті.
- Також можна працювати по передоплаті: ви обумовлюєте розмір авансу, виконуєте роботу, стверджуєте і отримуєте другу частину оплати. Рідко, але бувають випадки, що друга частина гонорару не оплачується.
Як почати заробляти на фрілансі?
- Заведіть робочі skype, e-mail, мобільний телефон. Ви повинні бути доступні для спілкування.
- Визначтеся, які послуги ви будете пропонувати. Вибирайте те, що вам цікаво (або що ви вмієте).
- Створіть портфоліо (виконані проекти). Вчіться презентувати себе, продавати свої послуги. Також ви можете збирати відгуки клієнтів і колег - в умовах інтернет-спілкування вони можуть зіграти важливу роль при ухваленні рішення замовником. Можна виконати кілька проектів безкоштовно з умовою можливості долучення їх в портфоліо, також можна попитати друзів і знайомих, може бути їм потрібні ваші послуги. Портфоліо можна створити у вигляді окремого файлу, сайту, а також розміщувати на фріланс-майданчиках.
- Реєструйтеся і розміщуйте портфоліо на фріланс-майданчиках (наприклад, free-lance.ru, weblancer.net). Також можуть бути спеціалізовані майданчики. Наприклад, для копірайтерів. Додавайте фото в профіль, це збільшує шанс отримати замовлення. Відповідайте на замовлення на сайті.
- Визначтеся з цінами: порахуйте, скільки ви хочете отримувати; оцініть, скільки днів на місяць плануєте працювати, скільки годин на день. Обчислення дадуть ціну за годину роботи. Оскільки ви можете хотіти отримувати занадто багато, то можна подивитися на фріланс-майданчиках вартість робіт інших фрілансерів вашого ж рівня.
- Ставтеся до себе критично - важливо, щоб ви правильно оцінювали свої знання та вміння. У тому числі і в грошовому еквіваленті.
- Передоплата: краще брати, оскільки це показує готовність клієнта до роботи з вами, а також дисциплінує вас. Деякі проекти затягуються на тривалий час, і передоплата дасть можливість не чекати кінця робіт без оплати.
Корисні поради...
- Починати Фрілансерство краще маючи постійну роботу. Так у вас не буде страху, що не вийде і не буде замовлень, і в той же час ви спробуєте свої сили. Також краще зібрати грошей на випадок, якщо після звільнення з основної роботи у вас не буде проектів.
- Ваша діяльність фрілансера може зовсім не збігатися з основною зайнятістю. Наприклад, ви працюєте менеджером зі збуту, тому що там хороші відсотки за продажі, але підробляєте в якості ілюстратора, тому що вам це подобається і у вас є якісь навички.
- Зробіть собі ім'я і просувайте його. Коли ви будете достатньо відомі, замовники будуть знаходити вас самі - через форуми і статті, за рекомендаціями в соц.сетях.
- Обов'язково читайте статті та іншу літературу по вашій тематиці. Ви повинні бути в курсі нових технологій, віянь.
- Ведіть тематичний блог. Так ви отримаєте більше посилань на свої статті, а відповідно, і послуги.
- При виконанні роботи намагайтеся, щоб клієнт був задоволений співпрацею з вами. Робіть додаткові безкоштовні послуги, які виділять вас, або знайдіть свій особливий підхід до клієнтів (наприклад, обгрунтування будь-яких рішень і пропозицій різних варіантів дизайну на самому початку робіт).
- Створіть свій графік: висипайтеся і відпочивайте обов'язково, виберіть зручні години для роботи, робіть перерви в роботі. Від постійної роботи ви швидко перегорить.
- Вкладайте в себе: самонавчатися і відвідуйте додаткові курси, купуйте необхідне обладнання.
- Ведіть статистику доходів. Наприклад, це можна робити в Excel-файлі.
- Робіть резервні копії робочих файлів. У всіх програмах бувають збої, ваша робота може бути не збережена.
- Підтримуйте зворотний зв'язок з усіма замовниками: дякуйте за звернення, за замовлення. Завжди відповідайте на листи про стан виконання замовлення.
- Заведіть стандартні опитувальники для клієнта, а також формат і вартість деяких робіт. Так вам простіше буде організувати первинне спілкування з новими клієнтами.